Boxed Post with Sidebar

Kæmper du med at holde fast i dig selv, når familien buldrer derudaf?

Familietornadoen – bliver du blæst omkuld?

Når familielivet kører på højtryk kan det være svært at stå ordentligt fast. At mærke hvordan du egentlig selv har det og hvad du har behov for. Kender du det?
Når du har børn, er det tit deres behov, der kommer i første række. Og der er masser af praktiske ting, som skal gå op.

Men du er også vigtig.

Måske kan du have svært ved at mærke, hvordan du har det?

Det er ikke altid let med hverdagen. Måske har du haft en dag, hvor du har vekslet forhastede ord med din partner over noget praktisk, har rummet et barn, der var ked af det og ikke ville af sted, været på job og er endelig kommet hjem.

Men du er kommet hjem til et træt barn og en træt partner, hvor tingene hurtigt kører op i en spids. Vores nærmeste har det med at trykke på vores ømme punkter.

Hvis du er blevet hvirvlet ind i familietornadoen, er det tid til at du tager dig af dig selv.

Allerbedst vil det være at tage en time-out. Bare 7 minutter er fint.
Vær alene – fx på et værelse. Sæt dig ned og træk vejret. Mærk, hvordan din krop har det. Der vil garanteret poppe alle mulige praktiske ting op i hjernen. Prøv at lægge dem til side bare i den korte tid, du sidder ned.

Hvordan mærkes din krop egentlig?
Har den ondt nogle steder?
Kommer der nogen følelser?

Bare vær med, hvad der er i din krop og bliv bekendt med, hvordan du egentlig selv har det.
Når du har gjort det, kan du meget bedre gå ud og være til stede med din familie.

Hvis du er i en konflikt med dit barn, kan det være svært at mærke, hvordan du egentlig har det. Her er det vigtige ikke at blive fejet med, hvis du bliver overvældet af irritation eller vrede. Prøv at lade være med at lade din vrede gå ud over dit barn. Forsøg i stedet at pakke den lidt væk.
Når du så har tid, kan du mærke, hvad det er der sker i dig og bare lade følelsen være der. Vær med dig selv og mærk efter, hvad det er.

Måske er det nok. Hvis du har brug for mere, kan du spørge din partner, om han bare vil være der for dig i 10 minutter. Sig, at han ikke skal løse noget for dig; han skal bare være der for dig og lytte til dig. Så ingen gode råd. Og bed ham om ikke at gøre noget ved det bagefter. Måske har du bare behov for at læne dig ind i ham.

Det kan også være en veninde, der lytter til dig. Bed hende om bare at lytte til dig uden at komme med nogen gode råd. Sæt gerne 10 minutter af, så både du og hun ved, at det ikke er uendeligt.

Ofte er det bare godt at blive lyttet til. At blive rummet.

Når du har fået luft, kan du bedre tænke, og du kan finde ud af, om der er noget, du vil gøre anderledes i situationen.

Du får en bedre idé om, hvor du selv er og hvad du har behov for.

Dét har du brug for, når du skal stå fast i familietornadoen.

Oplever du, at du er kørt fast i de samme udfordringer i hverdagen med dit barn eller andre i familien?

Måske er det okay at bede om hjælp til det, der er svært i familien?

Jeg tilbyder et kvarters afklarende samtale. Du fortæller om jeres udfordringer, og vi snakker sammen om, hvordan jeg kan hjælpe din familie. 

Om Sophia

Jeg hjælper familier, der er udfordret af søskendejalousi, konflikter der kører i ring - Eller hvor forældre mister sig selv i den hektiske hverdag med børn. Måske er det helt okay at du får hjælp hvis noget er svært i din familie? Jeg er uddannet familierådgiver og kandidat i pædagogik og sociologi (cand.scient.soc.) 

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(235, 33, 30)","hsl":{"h":0,"s":0.84,"l":0.52}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Læs mere om Sophia